Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 75 niet laden

dinsdag, 28 februari 2012 23:00

Duurzame ontwikkeling natuur- en milieueducatie

Gelders Provinciaal Ambitie Statement Leren voor Duurzame Ontwikkeling en Natuur- en Milieueducatie. Niet dat iemand dit snapt, maar het woordje duurzaam zit er in dus zal het vast wel goed zijn.

Het is niet zo dat de coalitiepartijen met een uitgebreid verhaal naar de burger zijn gegaan over klimaatadaptatie, waalweelde, coolnature, waarop de burger een afgewogen oordeel heeft gegeven over waar we staan en waar we naar toe moeten. Welnee, dit is beleid verzonnen door het college en zijn ambtenaren. Nu moet er ruim 3 ton worden gespendeerd om ambtenaren leertrajecten aan te bieden , opdat het beleid zonder al te veel problemen geïmplementeerd kan worden. Kortom, u verzint beleid en zoekt er vervolgens draagvlak bij. Een dergelijke top-down benadering is wat de PVV betreft per eind 2012 afgelopen.

Dan de vraag of de leertrajecten alleen aangewend kunnen worden voor 'duurzame ontwikkeling' en niet voor 'duurzame ontwikkeling en natuur –en milieueducatie'. Een aantal doelgebieden in duurzame ontwikkeling kunnen wij ons nog wel wat bij voorstellen. De PVV wil per direct af van onze energie afhankelijkheid van het Midden-Oosten, dus energietransitie is ook voor ons belangrijk. Ander doelstellingen zoals leertrajecten voor educatieve Waaltochten en veilig leren fietsen, rivierklimaatpark en natuurlijke speelplekken met een provinciale projectorganisatie; Wij kunnen er helemaal niks mee.

Daarnaast heeft het Natuur- en Milieueducatie traject best wel zinvolle onderdelen zoals verbetering binnenklimaat op scholen en boerderij educatie. Dus ook een verschuiving van duurzame ontwikkeling en natuur- en milieueducatie naar alleen maar duurzame ontwikkeling is een verschuiving die wij onwenselijk vinden. Wij kunnen dit voorstel dan ook niet steunen.

Ik dank u voor uw aandacht.