Toon items op tag: Spreekteksten

woensdag, 07 maart 2018 12:12

Fipronil

Dank u wel voorzitter

VZ de PVV steunt de boeren in deze fipronil crisis. Dit blijkt ook uit het feit dat de PVV als 1 van de weinige partijen de Fipronil motie, betreffende compensatie van de getroffen boeren, (van de SGP) in de 2e kamer heeft gesteund. Geen discussie voor dit huis maar: waar waren onder andere het CDA en CU toen zij werkelijk wat voor hun achterban, de getroffen kippenboeren konden betekenen,

woensdag, 31 januari 2018 12:16

Agenda Landschap

Dank u wel Voorzitter

Voor ons ligt de agenda Landschap. En hoewel het maar een klein paragraafje in de gehele agenda, maar wij denken dat deze in de nabije toekomst de grootste impact op het Gelderse landschap gaat hebben. Ik heb het hier dan natuurlijk over paragraaf 3.2.1 van de agenda; het energielandschap van Gelderland. In de paragraaf wordt kort samengevat wat de energietransitie landschappelijk gezien gaat inhouden. En voorzitter dat is nogal wat, ik citeer:

woensdag, 13 december 2017 12:00

Geitenhouderijen

Voorzitter voor ons ligt de vraag of onze fractie de nieuwe omgevingsverordening betreffende de geitenhouderijen steunt.

Op 30 augustus hebben wij in een besloten zitting het voorbereidingsbesluit genomen om de geitenhouderijen middels een moratorium op slot te zetten. De door GS aangedragen redenen waren 2-ledig, namelijk de mogelijke risico’s voor de volksgezondheid, en de vrees dat geitenhouders uit de provincie Brabant zich in Gelderland zouden willen vestigen nadat er in Brabant reeds een moratorium was ingesteld.

woensdag, 13 december 2017 11:53

Omgevingsvisie

Voorzitter voor ons ligt het ontwerpbesluit tot wijziging van de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening Gelderland. Waarvan de wijzigingen zijn vastgelegd in de beide actualisatieplannen.

Een van de onderdelen binnen de omgevingsvisie en omgevingsverordening is de grondwaterbescherming. Voorzitter ik neem aan dat Gedeputeerde Staten bekend is met het feit dat Heumensoord midden in een waterbeschermingsgebied is gelegen, en een belangrijke bron is voor Nijmegen en directe omgeving?