Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 75 niet laden

woensdag, 27 juni 2012 00:00

Cultuur en erfgoed 2013-2016, contouren voor Gelders beleid

Enkele maanden geleden sprak ik hier ook over cultuur en cultuurhistorie. Ik heb toen duidelijk aangegeven dat de PVV fractie totaal anders over cultuur en cultuurhistorie denkt dan deze coalitie.

Maar laat ik positief beginnen. Ook ik zie een verandering in het beleid in vergelijking met afgelopen jaren. Er wordt aan de sector gevraagd zelf meer middelen te genereren en gemeenten krijgen ook een duidelijkere rol. Dat is een stap in de goede richting, maar het is wel een kleine stap.

De PVV ziet cultuur en erfgoed totaal anders. Dat is wellicht een principiële kwestie, zoals iedere partij hier, de een wat meer dan de ander, zijn eigen principes kent. Wij zijn het niet met dit college eens dat cultuur een kerntaak voor de provincie is. Het subsidiëren van kunstinstellingen moet worden bekostigd door de markt zelf, of eventueel door gemeenten als een instelling een enorme meerwaarde is voor de gemeente. Dan denk ik bijvoorbeeld aan muziekverenigingen.

Voorzitter, de PVV zou het liefst zien dat de provincie zich enkel nog richt op cultuurhistorie en erfgoed en wat ons betreft wordt hier niet op bezuinigd. Cultuurhistorie is van groot belang voor alle Gelderlanders, maar zeker ook voor de Gelderse jeugd. Het zorgt ervoor dat er een sterke binding is met de provincie en dat zij de Gelderse geschiedenis begrijpen en in een context kunnen zetten.

Datzelfde geldt voor ons prachtige erfgoed. Onze provincie kent talloze monumenten, prachtige dorpsgezichten en oude kastelen. Dat is de kracht van onze provincie en de kracht achter de Gelderse vrijetijdseconomie. Toeristen komen van heinde en verre naar Gelderland om al dat schoon te bewonderen. De PVV wil die peiler onder onze economie niet verder afbrokkelen, maar daar juist in investeren.

Voorzitter, op kunst en cultuur kan worden bezuinigd. Wat de PVV betreft hevelen we dit budget binnen 5 jaar voor 90% volledig om naar cultuurhistorie en erfgoed. Dat is een hele krachtige keuze die wij maken. Investeren in onze historie en vaart maken met het restaureren en opknappen van ons Gelderse, en ook religieuze, erfgoed.

In die vijf jaar hebben de kunstinstellingen de tijd om andere financiële bronnen aan te boren om toch te kunnen blijven bestaan. Wij zetten dus geen vraagtekens bij het belang van deze instellingen noch bij positieve invloed die zij uitoefenen. Wij zetten echter wel vraagtekens bij de financiering, die niet vanuit de provincie, maar vanuit de markt zou moeten voortkomen. Sponsoring is jarenlang een vies woord geweest, maar dat moet maar eens veranderen. Bedrijven lieten begin vorige eeuw ook het voetbal links liggen, maar sprongen daar halverwege die eeuw toch gretig op in. De markt nam de financiering voor vele sporten steeds meer over van de overheid. Dat zou wat de PVV betreft ook met de kunstsector moeten gebeuren.

Voorzitter, de PVV kan niet instemmen met het voorliggende stuk.

Ik dank u voor uw aandacht.